advertise

کربومر چیست؟

کربومر چیست؟ با ما در مجموعه کولاک همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.کربومرها، پلیمرهای اکریلیک اسید یا پلیمرهای کربوپول (Carbopol) هستند که از اتصال مواد پودری شیمیایی اکریلیک اسید یا آکریلات با آلیل اتر، از جمله پلی اکریلیک اسید (هوموپلیمر) و پلیمر آکریلات آلکیل الکل با زنجیره بلند (کوپلیمر) تشکیل می شود.
ساختار مولکولی آن شامل 52 تا 68 درصد گروه اسیدی است، بنابراین اسیدیته و آب دوستی خاصی دارد و می تواند در آب، اتانول و گلیسرول محلول باشند و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارویی و شیمیایی دارند. آنها در فرآیندهای دارویی به عنوان معلق کننده (سوسپانسیون ساز)، پایه ژل، امولسیون کننده و عامل اتصال استفاده می شوند.
همچنین از آنها به عنوان اشک مصنوعی نیز استفاده می شود. این ماده در طیف گسترده ای از محصولات مراقبت شخصی مانند ژل حالت دهنده، مرطوب کننده صورت، ضد آفتاب، شامپو، درمان ضد پیری، کرم دور چشم، پاک کننده و اسکراب موجود است.

Koolak Company

کربومر ها دارای خواص شیمیایی مشابه بوده و تفاوت آن ها در وزن مولکولی و ویسکوزیته می باشد. خاصیت اصلی این مواد توانایی جذب و نگهداری آب است که به این پلیمرها اجازه می دهد تا چندین برابر حجم اولیه خود افزایش حجم پیدا کنند. کربومرهای با اتصال عرضی گسترده معمولاً به عنوان جاذب فوق العاده در پوشک های یکبار مصرف استفاده می شوند.
کربومرهای پودری دارای اندازه انباشته ذرات خشک 2-7 میکرون (اندازه ذرات اولیه 50-200 نانومتر) هستند. پراکندگی ها اسیدی با pH ~ 3 هستند و هنگامی که تا pH 6-10 خنثی می شوند، ذرات تا حدود 1000 برابر حجم اولیه خود متورم می شوند و ویسکوزیته به دلیل دفع بار به طور چشمگیری افزایش می یابد.
خانواده پلیمرهای کربوپول از نظر شیمیایی مشابه هستند زیرا همگی پلیمرهای پلی اکریلیک اسید با وزن مولکولی بالا هستند. با این حال، این پلیمرهای تشکیل دهنده ژل با اتصالات عرضی شیمیایی متفاوت هستند و می توانند در 3 دسته دسته بندی شوند: هوموپلیمرها، کوپلیمرها و اینترپلیمرهای کربوپول.


ویسکوز شدن کربومر

دو مکانیسم اصلی ویسکوز شدن کربومر شامل ویسکوز شدن خنثی سازی و ویسکوز شدن توسط تشکیل پیوند هیدروژنی وجود دارد:


خنثی سازی و افزایش ویسکوزیته

از آنجا که حاوی گروه های اسیدی خاصی است، خنثی سازی قلیایی در فرآیند کاربرد مورد نیاز است. گروه کربوکسیل رزین کربو خنثی شده قلیایی یونیزه می شود. به دلیل دفع متقابل بارهای منفی، زنجیره مولکولی پیچ خورده در حالت انبساط زیاد گسترش می یابد که حجم اصلی را تا حدود 1000 برابر افزایش می دهد و در نتیجه در ویسکوز شدن نقش دارد.
خنثی کننده های رایج مورد استفاده عبارتند از: هیدروکسید سدیم، هیدروکسید پتاسیم، بی کربنات پتاسیم و تری اتانول آمین (یک ژل درخشان و شفاف با تنظیم pH در حدود 7 بدست می آید)، به همین دلیل است که Carbomer به یون ها حساس است.

ویسکوز شدن توسط تشکیل پیوند هیدروژنی

کربومر، به عنوان یک اهداکننده کربوکسیل، می تواند با یک یا چند گروه هیدروکسیل ترکیب شود تا پیوندهای هیدروژنی تشکیل دهد و ویسکوز شود.
این مکانیسم واکنش به زمان نیاز دارد. اهداکنندگان هیدروکسیل متداول عبارتند از سورفکتانت های غیر یونی، پلی ال ها و غیره.

خرید کربومر با بهترین قیمت

شما میتوانید برای خرید و اطلاع از قیمت کربومر برروی دکمه زیرکلیک نمائید.

کاربردهای کربومر

کربومر اثر محافظتی آشکاری روی پوست انسان دارد که معمولاً آن را به لوازم آرایشی اضافه می کنند
و می تواند از پوست محافظت کند و همچنین می تواند از حساسیت های پوستی جلوگیری کند. می تواند از بروز انواع علائم آلرژیک جلوگیری کند.

حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

کربومر پس از استفاده بر روی سطح پوست انسان فعالیت خاصی دارد، می تواند مقاومت پوست انسان در برابر اشعه ماوراء بنفش را افزایش دهد و آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست انسان را کاهش دهد.
کرم ضد آفتاب Carbomer در تابستان اضافه می شود. این یک اثر ضد آفتاب بسیار ایده آل خواهد داشت، می تواند از سیاه شدن پوست جلوگیری کند و همچنین می تواند از سوختن پوست توسط اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند.


افزایش کیفیت لوازم آرایشی

کربومر یک خنثی کننده شیمیایی است که نقش بسیار مهمی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی دارد.
می تواند مواد مختلفی را در لوازم آرایشی ترکیب کند و آنها را در حالت پایدار و مناسب نگه دارد و لوازم آرایشی اضافه شده با کربومر ماتریکس خوبی خواهند داشت و افراد پس از استفاده از آن روی پوست احساس راحتی خواهند داشت.

ضد التهاب و استریلیزاسیون

کربومر همچنین یک ماده دارویی طبیعی است که می تواند التهاب و عقیم سازی را کاهش دهد. قطره های چشمی کربومر که در بازار دارویی به فروش می رسد
داروهایی هستند که از آن به عنوان ماده اولیه اصلی تهیه می شوند. در رفع التهاب چشم انسان تاثیر خوبی دارد و می تواند به سرعت درد و قرمزی و تورم چشم را برطرف کند.


انواع کربومرها

با توجه به درجه اتصالات عرضی و وزن مولکولی، کربومرها دارای محصولات متنوعی در انواع مختلف از جمله گونه های قدیمی کربوپول 910، 934، 934p، 940، 941، 954 و همچنین پلیمرهای جدید مانند Carbopol Ultrez 20 / 21 می باشد.


مزایای کربومر

• امکان غلیظ کردن آب با استفاده از پلیمر کمتر از 1% (بدون الکترولیت)
• امکان تشکیل ژل های شفاف آبی یا الکلی
• مؤثر در تعلیق مواد جامد و تثبیت امولسیون ها به دلیل ارزش بازده بالای ژل ها
• توانایی ساخت روغن بدون امولسیفایر در فرمولاسیون ژل کرم آب
• توانایی ساخت آب پایدار در امولسیون روغن در آب
• احساس عالی پوست و رئولوژی نازک شدن برشی.

Koolak Company
نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.